Danske erhvervsfolk er alt for fortravlede

13626347_1074054302688674_1847434454179218469_nI morges kl 7.40 var jeg i P4 Østjylland for at tale om pointerne fra min bog: Kulturspejlet – nøglen til global succes. I den forbindelse har jeg også haft en nyhed på dr.dk. Den handler om, at vi taber ordrer på at følge danske normer, fordi danske erhvervsfolk er for ekstreme for deres potentielle kunder i den østlige del i verden. Vi taler her om Rusland og Østeuropa.

Bevares, det er dejligt at have muligheden for at komme i medierne, for så kan jeg komme bredere ud med mit hovedbudskab: Dansk kultur er ekstrem og spænder ben i kulturmødet. Vi skal derfor se på os selv og justere på egen banehalvdel for at få nye og bedre resultater. Men, men, men… Jeg synes, at altså, at især artiklen blev skåret lidt for skarpt for min smag. Derfor vil jeg med dette blogindlæg nuancere lidt på de skarptskårne udtalelser:

Min hovedpointe er, at danske erhvervsfolk er alt for fortravlede. Det hænger sammen med, at vores kultur er ekstremt fokuseret på effektivitet. Vi skal huske, at andre kulturer ønsker at lære os at kende, før vi laver forretning. Så når vi tager sydpå og østpå, skal vi lægge vores hastværk til side. Vi er nødt til at pakke en tobe-liste sammen med todo-listen. Nogle punkter kunne f.eks. være:

  • Vær rolig og afventende: Giv dig tid til at lære dem at kende
  • Vær åben: Fortæl mig dig selv, dine værdier, din holdning til verden
  • Vær ærlig: Vis, at du er til at stole på

Når vi møder russerne og østeuropæerne med vores danske “fluebens-tilgang” til tingene, bliver modparten mistænksom, usikker, forvirret: ”Hvorfor har de så travlt, er de ikke seriøse?” ”Skjuler de noget?” ”Er de ikke oprigtigt interesserede?” Det er med til at forhale relationsopbygningen, som ellers er så vigtig i handel med udlandet.

Vi klarer os godt på eksportmarkedet, men vi kan blive endnu bedre. En måde er at øge fokus på vores egen kultur og de områder, hvor den gør, at vi taber ordrer eller forsinker forretningens flow. Kulturforskelle spiller en kæmpe rolle i international handel. Det ved de fleste erhvervsfolk. Det er bare de færreste, som ved, hvordan man tackler dem, hvis man ikke har boet i det pågældende land og fået de finurlige forskelle ind under huden.

Jeg tror på, at det ikke behøver at være så omfattende. Vi kan starte med at justere hos os selv – så behøver vi heller ikke gå og lave de andre om. Første skridt er at erkende, at vores kultur er ekstrem på en række områder: Vi danskere er ekstremt flade hierarkisk, ekstremt uformelle, ekstremt konfliktsky, ekstremt tillidsfulde, ekstremt trygge, ekstremt individualistiske. Næste skridt er at forstå, hvordan det ser ud hos modparten. De kommer måske fra et stejlere hierarki eller bruger lang tid på at opbygge tillid. Når du på den måde har fundet ind til forskellen er det nemmere at finde en intelligent måde at løse problemet på. Det er mere eller mindre Kulturmetoden® i en nøddeskal:

  1. Se på dig selv
  2. Se på den anden
  3. Se på forskellen
  4. Håndter forskellen

Du kan se mere om, hvad en kulturtræning indeholder i denne Youtube-video: Sådan foregår en kulturtræning hos Mette Bærbach Bas

 

Speak Your Mind

*