KULTURKLUMMEN: Heja for Halloween

I aften er det Halloween. Skeletter og monstre vil ringe på min dør. Jeg sætter edderkopperne fast i håret under heksehatten og finder øjne og afskårne lemmer frem fra gemmerne. De kommes i en kurv vævet af edderkoppespind. Nu er jeg klar til ordene: ”SLIK ELLER BALLADE!”

Vi bor i et børnevenligt kvarter, og det nu næsten obligatoriske græskar ved hoveddøren, spøgelseslyskæden og spindelvævet i vores vinduer viser, at her må man gerne ringe på. Her er der gode chancer for at få fyldt posen med det sjoveste Halloween-slik, Føtex og Rema har kunnet diske op med.

Hjemme hos os har vi talt ned til Halloween i flere uger. Først begyndte dagligvarebutikkerne at hentyde til det med deres varesortiment. Det fik familiens femårige til at arrangere en Halloween-fest for børnene på vejen. I efterårsferien tog hele familien til Jesperhus Feriepark, hvor Jungledyret Hugo lavede Halloween-show, og der var mulighed for at tage billede af sin pode på en opstilling med kæmpestore græskar og høballer lige foran indgangen til ferieparken. I fredags holdt børnehaven Halloweenfest, og nu i aften, den 31. oktober, klæder børnene sig ud i deres mest uhyggelige kostumer og ringer på naboernes døre med en frysepose i hånden og en forælder lidt i baggrunden.

What’s not to like?

Ja, det er en amerikaniseret tradition, og ja, børnene fylder sig med slik af underlødig kvalitet. Men ud over det kan jeg ikke se nogen ulempe. Til gengæld kan jeg få øje på en lang række fordele ved, at danskerne tager Halloween til sig som en årstidsfejring på linje med jul og påske.

Lad os tage farverne. Orange og sort. Det fanger øjet og spejler endda de orange efterårsblade og de mørke aftener. En perfekt fejring af efteråret, efter høstfesten ligesom gik af mode midt i sidste århundrede, fordi danskerne flyttede fra landet og ind i byerne.

Så er der temaet. Gys og græskar. Dejligt forfriskende i forhold til de lidt tunge kristne budskaber om Jesu fødsel og genopstandelse. Det ansporer børnenes fantasi, og vi får endnu en anledning til at klæde os ud. Vi klæder os også ud til fastelavn, vil du måske indvende, men spørger du mine børn, kan man ikke klæde sig ud for tit. Det med at banke på og råbe ”SLIK ELLER BALLADE!” er også mere spiseligt for mange end fastelavns lidt problematiske tradition med at rasle. Vi har det ikke så godt med at give penge til andre folks børn.

Jeg kan få øje på endnu en fordel: Med Halloween-pynten i butikkerne slipper vi for at se på julepynt allerede i oktober måned, hvor vi ikke er helt klar til juleræset. Butikkerne tjener alligevel ikke ret meget på julesalget i de uger, så hvorfor ikke booste salget med orange og sorte tilbudsskilte og en ”Gys & Græskar-decor”?

Det kører godt for os danskere, men jeg tror, vi kan blive endnu bedre. Efterspørgslen overstiger udbuddet af Halloween-relaterede oplevelser. Der er simpelthen et hul i Halloween-markedet. Jeg mangler f.eks. en Halloween-sang og en Halloween-film, der lanceres i børnenes efterårsferie. De sangskrivere og filmskabere, som bliver first movers, kommer til at tjene kassen de kommende år.

Om 3-5 år vil oktober måned se helt anderledes ud. Alle biografer vil markedsføre sig med mindst 1 børnevenlig Halloween-film og mindst 1 gyserfilm. 10 popsange vil konkurrere om pladsen som årets Halloween-sang. Spøgelser og heksehatte har nu helt erstattet julehjerter og julekugler i butiksvinduerne, og enhver husholdning med respekt for sig selv har indkøbt slik til de udklædte børn, der ringer på og frydefuldt hviner: ”SLIK ELLER BALLADE!”

Speak Your Mind

*