Sådan tiltrækker du russiske turister til Danmark

Danmark er et land med rent vand i hanerne, trygge forhold og (relativt) venlige mennesker. Klimaet er varmere end i Rusland. Vi har smukke kvinder og god øl. Det er nogle af de faktorer, som er med til at gøre Danmark til et eksotisk og tiltrækkende feriemål for russerne.

Den danske turistbranche er vores fjerde største eksportbranche. Andelen af russiske turister udgør pt. en lille markedsandel i Danmark, men den har potentiale. Sidste år var der flere russere end kinesere, der besøgte Danmark, og kurven stiger. Derfor har jeg placeret russisk turisme som nummer tre på min liste over de eksportbrancher, som jeg mener vil blive de mest profitable for danske virksomheder i 2012. I dette indlæg tipper jeg dig om, hvad du skal vide for at tiltrække russiske turister til Danmark.

Hvad er det ved Danmark, som tiltrækker russerne?
Det er de gamle danske værdier, som er i høj kurs. Danmark fremstår som et eventyrland med slotte og et kongehus, som er populært, velfriseret og endda med bånd til Rusland via Kejserinde Dagmar, som før revolutionen blev gift ind i den russiske zarfamilie. Det idylliske billede af et Danmark med strand, skov og herregårde er som taget ud af en russisk drøm om tryghed og gamle dage. Det samme repræsenteres ved vores forlystelsesparker som Legoland og Tivoli – et miniputland, som er velorganiseret, rent, pænt og nysseligt.

Der er nok af gode vinkler på Danmark. Det beviser den store succes, som virksomheden Tourism Intelligence Institute har haft med at producere film om Danmark til russisk tv. Der er taget udgangspunkt i russisk mentalitet, og hvad der tiltrækker den russiske middelklasse. Siden 2010 blevet produceret mere end 60 film, som er sendt på landsdækkende tv i Rusland. Det er en af grundene til, at andelen af russiske turister er boomet de sidste par år.

Den købestærke russiske middelklasse rejser til Danmark
Det er fortrinsvist middelklassen, som rejser, og det er en vigtig ting at lægge mærke til, for denne gruppe er veluddannet og meget kulturelt velorienteret. Det betyder, at der er nogle ting, vi skal tænke anderledes, hvis vi vil nå den russiske forbruger: F.eks. så brander Danmark sig som et design-land, men dansk design tiltaler ikke den almindelige russiske forbruger. Den russiske turist er derimod storforbruger af kultur.

Tip #1: Tilpas din markedsføring
Et af mine kernebudskaber er, at hvis du vil noget i Rusland, skal du gennemtænke din forretningsmodel og tilpasse den til russiske vilkår. Det er nok et af de vigtigste kriterier for at få succes i Rusland.

Hvis jeg skal tippe dig om, hvor i din markedsføring, du kunne sætte ind for at øge russisk turisme, så vil de kulturelle flagskibe være et godt sted at starte, Russerne er også interesserede i at se steder i Danmark, som har forbindelse til Rusland. Det var noget, som Bornholm kunne tænke ind i sin markedsføring. Danmark er også kendt i Rusland for at have fisk af god kvalitet. Fisk har man også i Rusland, men kvaliteten halter. Her har vi altså også en åbning.

Tip #2: Vær opmærksom på efterspørgslen
Jeg vil understrege, at hvis du er interesseret i at tiltrække russiske turister til Danmark, så skal du vide, at deres efterspørgsel er anderledes end i Vesten. Feks. er januar den helt store rejsemåned for russerne. Det er der, de holder nytår og herefter jul og har i den forbindelse 2-3 uger fri, som mange bruger på at turistrejser. Som du kan læse i min blogindlæg Den russiske jule- og nytårstradition, så holder russerne jul i januar. Det hænger dårligt sammen med, at danske hoteller har fjernet julepynten nærmest før nytår. Det er et eksempel på, at hvis du vil noget i Rusland, skal du gennemtænke din forretningsmodel og tilpasse den russiske vilkår.

Tilmeld dig nyhedsbrevet og lær mere om russisk turisme
Ruslandsekspertens Nyhedsbrev er din adgangsbillet til mine online redskaber, der skal hjælpe danske virksomheder til at styre uden om faldgruberne og få succes i Rusland. Med hvert nyhedsbrev udgiver jeg en lydfil, e-bog eller en video, som er eksklusiv for dig, som er abonnent.

I denne måned har jeg sat fokus på de eksportbrancher i Rusland, som jeg mener vil blive de mest profitable for danske virksomheder i 2012. Russisk turisme ligger som nummer tre på min liste, og du kan få adgang til denne måneds lydfil om de 5 mest profitable brancher i 2012 ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev.

Kilder:

Politiken: Russerne har opdaget Danmark
DR: Russiske turister strømmer til Danmark

 

 

Sig din mening

*