Fordomme om Rusland – danskernes mentale barrierer

Fordomme om RuslandFordomme om Rusland er en stor barriere, når danskere skal etablere sig på det russiske marked. Og nu vi snakker marked, så er Rusland altså vores største nærmarked, både i areal og demografi. Rusland er et interessant marked for dansk erhvervsliv. Det siger jeg igen og igen. Jeg understøtter det med, at de virksomheder, som har været etableret i Rusland i mange år, og som offentliggør deres tal, placerer Rusland blandt deres tre største vækstmarkeder.

Fordomme om Rusland og mentale barrierer

Efter at have levet i 70 år i Sovjet, hvor man ikke kendte til kvalitet – og slet ikke til god service – er russerne villige til at betale en høj pris for netop kvalitet og service. Faktisk er den købekraftige russiske middelklasse, som vokser i disse år, sådan indstillet, at tingene faktisk ikke skal være for billige. For så er de nok ikke gode nok. Det er jo sød musik i de danske virksomheders ører, som jo netop brander sig selv på kvalitets- og premiumprodukter.

Desværre har mange danskere stadig modstand mod at gå ind på det russiske marked. Min erfaring er, at denne modstand bunder i enten fordomme om Rusland eller manglende oplysning. I dette indlæg vil jeg behandle de mentale barrierer, som danskere ofte har i forhold til Rusland, og tippe dig om, hvordan du kommer uden om dem.

Mental barriere #1: Rusland ligger langt væk

En af de barrierer, som folk har på Rusland er, at Rusland ligger meget langt væk. Mange har stadig opdelingen i øst og vest inde i hovedet, hvor man frem til 90’erne betragtede vest som tæt på, og øst som langt væk og besværligt at komme til. Men faktum er, at det tager to en halv time at flyve til Moskva, og det er kortere tid end til f.eks. Rom eller Athen.

Så hvis du synes, at Rusland ligger for langt væk, så gælder det altså om hurtigst muligt at få skiftet det gamle geografikort ud med Google Maps. For der er meget at hente ved at investere et par timers flyvetur østpå.

Mental barriere #2: Det er farligt at gøre forretning i Rusland

Mange har stadig det indtryk, at det er farligt at tage til Rusland. Tidligere har der været vold og mafia forbundet med at starte op i Rusland. Men det er stort set slut nu, og det gælder i hvert fald for udenlandske virksomheder. I perioden lige efter overgangen til markedsøkonomi kunne det være problematisk at starte op derovre. Der var også en række danske virksomheder, som brændte sig gevaldigt. Nu i 2011 er vold og mafia ikke længere et issue.

Når jeg snakker med folk, der har været med hele vejen, fortæller de, at bare inden for de seneste fem år, er der sket en streamlining. Russerne bliver mere og mere professionelle i takt med, der kommer mere og mere styr på systemet. Risikoen for at blive overfaldet eller møde suspekte mænd i læderjakker er påfaldende lille.

Mental barriere #3: Rusland er korrupt

Til gengæld vil du ret hurtigt finde dig selv i situation, hvor du skal tage nogle beslutninger vedrørende bestikkelse. Korruption er en væsentlig barriere hos danskerne og en af topscorerne blandt fordomme om Rusland. Det er en af det største grunde til, at danskerne ikke går ind på det russiske marked.

Som det ser ud nu, er korruption som sådan ikke et stort problem for udenlandske veletablerede virksomheder. Tippet til dig er, at du skal gøre det klart fra starten af, at der ikke er noget at komme efter.

For at komme uden om den store barriere, der hedder korruption, skal du vælge en strategi. Det, der har virket bedst for de fleste, er at gøre tingene efter bogen. Du skal gøre det hårde arbejde med at skaffe alle tilladelser og godkendelser, og melde ud, at firmaet har en non bribe policy. Og så må du ellers finde dig i, at der er nogle godkendelser, som trækker i langdrag.

Mental barriere #4: Det er svært at starte op i Rusland

Den fjerde og sidste barriere, som jeg vil komme ind på i dette blogindlæg, er at det er svært at gøre forretning i Rusland. Her må jeg medgive, at ja, det er hårdt arbejde. Det kræver først og fremmest en grundig forberedelse. Man skal ikke forvente, at det er ligesom at gøre forrening med svenskere eller tyskere.

Rusland er som nævnt vores største nærmarked. Men Rusland er meget anderledes end Europa, hvad angår den politiske og lovgivningsmæssige ramme for at drive virksomhed. Du kan virkelig blive taget med bukserne nede, hvis du ikke har gjort dit forarbejde. Du skal desuden være forberedt på at investere konsulenttimer og udviklingstimer i projektet. For det allervigtigste er nemlig, at du gør dig klart, hvilken forretning, du vil ind på markedet med. Du skal gentænke din normale forretningsmodel og dine produkter, så de er tilpasset russiske makedsvilkår.

Fordomme om Rusland er ikke den største hindring

Det, jeg fortæller her, er jo ikke rocket science. Det er i bund og grund principper, der gælder for al fornuftig forretning. Den største hindring for succes i Rusland er nemlig ikke fordomme. Det er, at man ikke har gjort sit forarbejde og ikke har tilpasset sin forretning til russiske vilkår.

Hvis du ønsker at styre uden om den faldgrube, der hedder utilstrækkelig forbederelse, så kan jeg anbefale dig at læse min oversigt over Konsulenter og organisationer, der hjælper danske virksomheder ind i Rusland.

Comments

  1. Fantastisk blog – tak!
    Efter at have arbejdet med Rusland og Russerne i 2 år er det eneste jeg kan sige at det buldrer frem med forretningsmuligheder. Danske virksomheder er pt. i et positivt lys og aldrig har mulighederne været større.

    Vi har lavet lidt over 60 film om Danmark og danske virksomheder i Russisk TV som har været med til at brande Danmark fra alle vinkler. Vi har gjort det i tæt arbejde med Russsiske produktionsselskaber og med udgangspunkt i russisk mentalitet. Udviklingen af programmerne sker med respekt for den Russiske vinkel og de har enorm succes. Vores lille virksomhed TII Aps. boomer med forespørgsler fra Russiske TV kanaler og vi kan sådan set placere et Scandinavisk produkt i primetime på alle nationale tv-kanaler indenfor ca. 4 måneder.

    Men her kommer udfordringen. Hvad der oprindelig er svært, netop det at skabe den medietillid som TII har opbygget, er intet i forhold til at få Danske virksomheder til at forstå hvor stort og lukrativt et marked Rusland er. Det er ikke svært at lave forretninger i Rusland og fordommene nævnt i ovenstående artikel er fuldstændig i tråd med hvad vi oplever. Vi har direkte adgang til den bedste promotionplatform tilgængelig og har haft et program i Russisk TV omkring hver anden uge siden starten af 2010. Den Russiske turisme til Danmark er i samme periode steget med 35%…..Tja russerne vil gerne danse, men vil danskerne danse med den russiske bjørn?

  2. Kære Claus

    Tak for din kommentar. Du har så evigt ret i, at potentialet er kæmpestort i Rusland. Det er en af mine kæpheste at vise dette potentiale på denne blog.

    Jeg har skrevet et indlæg om russisk turisme, som kan perspektivere din kommentar: http://ruslandseksperten.dk/sadan-tiltraekker-du-russiske-turister-til-danmark-2/

Speak Your Mind

*