Katja Holm: Den russiske kultur har været som et slag i hovedet

Det kræver tålmodighed og overblik, når man som iværksætter kaster sig ud i at etablere en forretning i Rusland. Det føles i den grad som at være på udebane, men det er samtidig en spændende proces for de fire iværksættere, der står bag Holm & Brandt Rusland, der i disse måneder etablerer salg af Tokyo Jane-armbånd på det russiske marked.

I dette indlæg skal vi møde Katja Holm, som er en af de fire fantastiske iværksættere. Katja er 26 år og uddannet social- og sundhedsassistent. Hun står nu over for at skulle skifte karriere. Det er hendes mål at arbejde fuld tid i Holm & Brandt Rusland og dermed sige farvel til sit nuværende job i sundhedssektoren. Omsorgsgenet tager hun med over i den nye forretning.

Jeg er glad for mit arbejde, men jeg kunne bare godt tænke mig at være min egen herre. Jeg synes, det er rart at have indflydelse. Det handler også for mig om at kunne udrette noget og skabe succes på den måde. Det er også noget, jeg gør for at bevise over for mig selv, at det kan jeg sgu godt. Jeg har ikke taget nogen høj uddannelse, jeg er social- og sundhedsassistent.

Incitamentet til hele projektet
Katjas kompetencer ligger inden for omsorg, og dem overfører hun til den nye forretning. Hun er med omkring det hele og passer lidt på. Så går hun ind og løfter der, hvor der måske ikke lige er nogen, der er opmærksom. Der er selvfølgelig også en lang række konkrete opgaver, som hun varertager. Hun kommer til at være tovholder for varer og bestilling og udvælgelse af kollektionsprøver og stå for kvalitetssikring.

Men ellers er Katja med til at bevare overblikket. Hun fokuserer på helheden og har et øje på, at alle de praktiske opgaver bliver løst, at den rette information hentes ind. Hun står for kontakten udadtil med blandt andet mig, deres konsulent, Steen Toft Pedersen, og med Anna, gruppens russiske salgsansvarlige. Og så var Katja incitamentet til hele projektet:

Det er ret sjovt, for vi havde egentlig gang i en helt anden forretningsidé om at lave en hjemmeside med tilbud til børn, men da de her armbånd meldte sig på banen, så var vi ligesom nødt til at rykke på det.

Det hele startede faktisk med, at jeg så det her flotte armbånd i ugebladet Kig Ind. Det ønskede jeg mig så og fik det til min fødselsdag i august, altså for et år siden.

Vi kunne se, at de armbånd havde nogle særlige kvaliteter. Vi tog ind og fik en snak med Tokyo Jane, og det gik super godt. De viste interesse, og så måtte vi jo til at se på, hvor i verden det gav mening at sælge. Så vi tog ud og købte et verdenskort og sad og kiggede på det her kort og tænkte: ”Rusland, det er et stort land. Der er mange indbyggere. Det går vi efter.”

Kulturen som et slag i hovedet
Og så kom kulturen så bagefter som et slag i hovedet, fortæller Katja. Det, der overraskede gruppen mest i forhold til forretningskulturen, har været det med at gå ud og skabe relationer med kunderne. Det har ikke været nok at have et salgsmøde og så forvente, at varerne ligger i butikken dagen efter. Gruppen har måttet sande, at det rent faktisk tager lang tid at skabe en relation til kunderne. Derfor har de valgt at have en russer ansat som salgsansvarlig, som har et kulturkendskab, der kan bruges proaktivt i det salgsfremmende arbejde.

Der er mange måde at indtræde på det russiske marked på. De fire bag Holm & Brandt Rusland er iværksættere, så de tager en ting ad gangen, løser den og går så videre til næste skridt. De nyder at have en finger med i alt, hvad der sker. Det er kendetegnende for Holm & Brandt Rusland at de alle fire kommer fra arbejdspladser, hvor de har en chef over sig. De har oplevet, hvad det betyder, når chefen ikke rigtig har føling med, hvad der sker ude i marken. For Katja er det derfor vigtigt at have en forståelse for sine medarbejderes situation.

Familie og veninder
Holm & Brandt Rusland er rundet af to søskende og deres ægtefæller. Katja ser det kun som en fordel, at det er familie og ikke blot en vennepar, som de er kastet sig ud i dette eksporteventyr sammen med:

Jeg tror faktisk ikke, at jeg ville turde det med et vennepar. Jeg tror, man er mere overbærende over for familie. Hvis der er noget, så kan man sige det klart.

Det er dog ikke sådan, at alle familiefesterne handler om Tokyo Jane. Familen spørger selvfølgelig interesseret, og det gør veninderne også.

De fleste synes, at det er super spændende. De anerkender, at vi jo lærer rigtig meget, og at det er fedt for os at få kendskab til alle de her nye ting.

Men jeg har også veninder, der stadig ikke helt forstår, hvad vi laver. Egentlig er det jo ikke så kompliceret. Vi skal bare til at sælge smykker i Rusland. Men det er måske sværere for andre at forstå. Jeg får tit spørgsmålet: Hvorfor lige Rusland? Og ja, det er måske også lidt underligt.

Jeg synes ikke, at jeg møder fordomme, for folk har faktisk ikke ret meget kendskab til Rusland og forretningskulturen. De kender ikke til de udfordringer, man må igennem. Jeg synes, det er svært at formidle, at kulturen er så forskellig. Det har folk ikke kendskab til. Det gør, at nogen kan undre sig over, at vi stadig sidder her på sjette måned, og der ikke rigitg er sket mere. Men for os er der jo sket meget. Det at skulle bygge en virksomhed op omkring det her projekt på udebane, det har været en stor udfordring. Så vi synes jo internt i gruppen, at vi har udrettet meget, og at vi er nået langt, men for folk, som ikke har forstand på det, er det jo svært at se.

Stolte over resultaterne indtil videre
Det kan være svært at sidde i trygge Danmark og sætte sig ind i, hvordan det er at stable en forretning på benene i en helt anden verdensdel. Det har været stunder, hvor De Fantastiske Fire ikke syntes, at det hele var så fantastisk endda. Men de små landvindinger såsom at få kontakt til den helt rigtige konsulent, at webshoppen er kommet op at køre, at der er ansat en salgsperson, at to forretninger viser interesse for at sælge armbåndene, at varerne er clearet til tolden, at der er oprettet en russisk virksomhed – alt det gør, at man bider tænderne sammen og giver den gas lige lidt endnu, fortæller Katja:

Når man tænker på hvor svært et marked, det er at indtræde på, så er vi stolte over, at vi er kommet så langt nu, og vi er stolte over, at der rent faktisk er to forretninger, der viser interesse for vores varer. Det har givet os en kæmpe motivation til, at nu skal det her bare lykkes.

Læs andre portrætter og virksomhedsinterviews her på bloggen.

Speak Your Mind

*